
over ons:
Wie ben ik
Wie ben ik:
In een kamer vol rommel weet ik nog precies waar alles ligt, en toch kan ik akelig perfectionistisch – faalangstig – zijn als ik iets nieuws ga doen. Iets nieuws vind ik spannend maar te veel van het zelfde wordt mij snel te saai en alles vind ik interessant. Ik denk vaak veel te ingewikkeld en te ver door, en in mijn hoofd is het regelmatig een behoorlijke chaos, maar daardoor kom ik altijd uiteindelijk ook tot creatieve oplossingen. Mensen begrijpen mijn grapjes niet altijd en soms heb ik het idee dat ik chinees praat. Dat anderen mij niet kunnen volgen, wellicht ook omdat ik vaak niet genoeg woorden kan geven aan de vele plaatjes die razendsnel door mijn hoofd afspelen waardoor het een uitdaging is de tussenstapjes goed te verwoorden. Ik bekijk graag alles van diverse kanten, op een intense manier, waardoor ik onbedoeld soms kritisch over kan komen. Ik kan mij vreselijk opwinden over iets wat oneerlijk is en hou niet zo van enorme druktes, veel prikkels of harde geluiden. Wel kan ik intens genieten van alles in de natuur. Ik wil graag dingen doen die helpen de wereld een stukje mooier te maken.
Herken jij je hier misschien in sommige dingen ook in? Waarschijnlijk ben jij ook hoogbegaafd, hoogsensitief of in elk geval ‘hoogbewust’. Het kan dan soms best een uitdaging zijn je staande te houden in onze systemen waar wij soms net niet helemaal lekker in passen.
Toen zo’n 10 jaar geleden mijn eigen (hoogbegaafde) kinderen naar school gingen begon ik mij te verwonderen over de geringe kennis over hoogbegaafdheid die op sommige scholen nog aanwezig is. En wat een eenzame zoektocht als ouder het is om passend onderwijs te vinden. En wat zijn kinderen een mooie spiegel voor je eigen puzzelstukken. Ik ging mij als vrijwilliger inzetten op school om o.a. ‘talentenweken’ voor de kinderen te organiseren en vervolgens ook in de ondersteuningsplanraad bij het passend onderwijs. Eigenlijk bleef ik tegen dezelfde verwondering aanlopen van nog veel onbekendheid en kennis over hoogbegaafdheid en beperkt aanbod.
Toen ik meer ouders zag worstelen en daar meer mensen over sprak ontstond het idee om ‘HB Connect Heuvelrug’ lokaal op te zetten om ouders in de buurt bij elkaar te brengen en kennis te delen. Na een loopbaantraining kwam ik erachter dat het onderwerp mij nog steeds erg boeit en het misschien interessant is te onderzoeken of ik er ook, misschien gedeeltelijk, mijn werk van kan maken. Van daaruit (of eigenlijk vanuit advies vanuit het veld) ben ik de ECHA (European Counselor for High Ablity’s) (link naar vereniging/) opleiding gestart. Ik wil beslist vanuit een zo neutraal mogelijke, wetenschappelijke benadering te werk gaan en via deze route is het ook heel fijn de kennis ook wereldwijd te kunnen blijven volgen en delen. Na de afronding van de ECHAopleiding mocht ik een aantal maanden invallen op een voorziening voor ‘hoogbegaafden met een dubbele bijzonderheid en onbegrepen gedrag’. Wat een geweldige kinderen en boeiende breinen!
Deze leerlingen had ik eens meegenomen naar mijn boerderij en daar zoveel mooie, leerzame inzet bij zien ontstaan ook door de combinatie met ‘bewegingsruimte’ en de natuur. Toen wist ik het helemaal, het is zo ontzettend leuk en waardevol met deze doelgroep te mogen werken. Ik wil graag nog meer kinderen helpen ,mijn kennis delen, en ook anderen ruimte bieden op de heerlijk fijne plek zich te mogen ontwikkelen en groeien. Mijn visie is hoe vroeger je al op jongere leeftijd kunt ondersteunen hoe meer problemen (uitdagingen) je op latere leeftijd kunt voorkomen.
Op deze hele fijne plek (mijn biologische boerderij) help ik je graag (als ECHA specialist) in de natuur om samen op zoek te gaan naar je talenten en hoe die in te zetten om fijner door het leven te kunnen gaan.
De bedrijfsnaam IPC Heuvelrug staat oorspronkelijk voor ‘Idea in Progress Connector’. Waar ideeën (of problemen) onmogelijk lijken, ga ik aan en vind ik het leuk de juiste mensen (liefst lokaal, op de Heuvelrug) uit mijn grote netwerk te betrekken en verbinden om samen complexe plannen tot realiteit te brengen en uitdagingen onderweg op te lossen. Je zou dit ook kunnen vertalen naar het hoogbegaafde kind dat in zijn of haar jeugd talenten ontdekt en zich ontwikkelt (in Progress – ‘discover your gift’) of misschien even vastloopt in die ontwikkeling. En uiteindelijk op reis wil naar vaak een stuk zingeving, waar je je talenten in kunt en wilt toepassen (your Idea – ‘develop your gift’). Graag ondersteun ik daarin als ‘Verbinder’ om die talenten te helpen ontdekken en te oefenen om die op een fijne manier te kunnen ontwikkelen (Connector – ‘give your gift away’). Maar bijvoorbeeld ook om samen met jou een weg te vinden hoe jij op langere termijn naar jouw gewenste idee kunt toewerken, al dan niet ‘door allerlei gecreëerde systemen’ heen. Of als verbinder tussen jou en je omgeving (school, gezin, vrienden) om zo goed mogelijk gezamenlijk jou naar jouw idee toe te ondersteunen.
’The purpose of life is to discover your gift,
The work of life is to develop it,
The meaning of life is to give your gift away’
I Progress Cultivation, cultiveren staat voor tot ontwikkeling brengen, voor kweken, bouwen, bevorderen, de grond bewerken, vruchtbaar maken, klaarmaken voor groei en met zorg onderhouden. Iets wat al 100 jaar op natuurlijke wijze op deze plek plaatsvindt, nu aangevuld in deze andere vorm.
IPC is ook een ‘knipoog’ naar het ‘International Primary Curriculum’. Een internationaal (basisschool) onderwijsprogramma waarbij (visueel) gewerkt wordt vanuit een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken, in onderlinge verbondenheid, aan bod komen. Leerlingen werken aan leerdoelen, leren verbanden te zien, te onderzoeken en te denken vanuit verschillende invalshoeken. De leerkracht coacht. Een manier van leren (topdown, liefst met complexe realistische thema’s) die vaak voor hoogbegaafde kinderen ook fijn is.
ONS TEAM:
Bij de verschillende activiteiten en in de kennis en kunde wordt ik ondersteund door vakkundige ZZP-ers met liefde en passie voor het vak:
- ….. onderwijskundige
- …. Orthopedagoog….
- ……..passend onderwijs specialist…

Leraar
